El till elbilar från vindkraft

Volkswagen har satsat en del på att befästa sig som en aktör inom eldrivna fordon och ett av flera steg på den vägen är att investera i vindkraft genom att köpa vindandelar i O2.

Den första bilen som kommer att serietillverkas av Volkswagen är modellen e-up. Det är med hjälp av det unika samarbetsavtal som de har med vindkraftsbolaget O2 som e-up och kommande elbilar lanseras på den svenska marknaden. Så kan de uppnå nära noll koldioxidutsläpp i hela kedjan och bränslekostnaden blir mycket billigare för deras kunder, den kommer lika på ca 3 000 kr/år.

Jämför det med siffran för en bensindriven bil som ligger på ca 18 000 kr.

En elbil beräknas ha en årsförbrukning av el på 3 000 kWh, vilket täcks av tre vindandelar. Bränslekostnaden med hyrda vindandelar blir ca 3 000 kr/år i jämförelse med en bensinbil som ligger på ca18 000 kr/år.

Snacka om win win för de som satsar på att skaffa en elbil och även införskaffar egna andelar i vindkraft.

Samarbetsavtalet innebär att de som köper en elbil från Volkswagen Group Sverige (Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda och Volkswagen Transportbilar) även erbjuds att teckna ett elavtal med O2 om vindandelar i ett vindkraftverk som är etablerat på Fallåsberget i Gästrikland. Vindandelarna är en förutsättning för att få egenproducerad förnybar el till självkostnadspris. De kan köpas eller hyras och just möjligheten att hyra andelar till en månadskostnad är en helt ny produkt på marknaden och exklusiv i samarbetet.

Självkostnadspris är utan tvekan ett begrepp som jag gillar, att själv stå för de kostnader som man använder genom att investera i vindkraft. Pengar in får ett värde ut. Och samtidigt så hjäölper man till med omställningen till ett fossilfritt samhälle. Självklart finns det negativa saker med vindkraft och det kanske inte är så enkelt som det kan verka utifrån det som skrivs i detta pressmeddelande, men det är ändå ett steg i rätt riktning.

Volkswagen-koncernen tror att eldrift kommer att bli en allt viktigare del av framtidens mobilitet. Därför kommer man att lansera ett större antal rena elbilar men också laddhybrider. Först ut blir Volkswagen e-up! som har premiär senare i höst. Fördelarna med elbilar är dess låga påverkan vad gäller utsläpp av koldioxid. Detta förutsatt att bilen laddas med förnybar el. Samtidigt innebär eldrift låga driftskostnader för föraren.

Bra är även att Volkswagen ser att O2 arbetar med hela värdekedjan vid etablering av vindkraft och att det var en viktig del för avgörandet av det val Volkswagen Group Sverige gjorde när de skulle hitta en samarbetspartner.

– Vi räknar med att många som köper elbilar från oss även tecknar avtal kring vindandelar eftersom man vet precis var elen kommer ifrån, att det ger största möjliga miljönytta och dessutom är prisvärt. Vi valde att skriva samarbetsavtal med O2 eftersom de jobbar 100 procent med förnybar energi och erbjuder egenproducerad el, säger Stefan Nygren, som är e-Mobility Manager hos Volkswagen Group Sverige.

Faktaruta – jämförelse bensinbil och elbil vid hyra av andelar

Förutsättningar
Förbrukning elbil: 2 kWh per mil
Körsträcka per år: 1500 mil/årKostnad/mil kr
Vanlig bil bensin: 14,60 kr, snittpris 2013 enl SPT. Antagande om 0,83 liter/mil.
Elbil hyra andelar: ca 2,00 kr. Totalpris inkl. skatter och avgifter.Totalkostnad per/år kr
Vanlig bil bensin: 18 000kr Elbil hyra andelar: 3 000 kr

Var detta intressant?

Bloggar etiketter: , , , , , ,

The following two tabs change content below.

Michael Eriksson

Blev engagerad i miljöfrågan runt 2000 då jag läste Världens chans av Stefan Edman. Har sedan dess i olika former försökt förmedla kunskap om vad det finns för möjligheter att förbättra vår värld. Är utbildad beteendevetare och har även läst lite statskunskap. Ska läsa lite hållbar utveckling på distans i vår.