Fokus på smarta lösningar

Det är vad WWF rekommenderar i ett pressmeddelande som de kom med 5 oktober. Det är främst företag som är målet för denna rapport.

Energieffektiv belysning, smarta möten, digitala trycksaker och fartygstransporter i stället för flyg kan ge rejäla koldioxidminskningar. Det visar en ny WWF-rapport som presenteras på konferensen Business for Environment i Mexiko.

Genom att anpassa sina tjänster och sin energiförbrukning och förenkla för användarna så kan företagen göra kommersiella vinster i framtiden. Beroende på om företagen är beredda att satsa på vissa av dessa områden så kan de förändra marknaden redan idag. Exempel på dessa är de 12 klimatlösningar som näringslivet kan använda sig av som har presenterats på sagda konferens i Mexiko.

Där träffas en rad företagsledare från FNs Global Compact, mexikanska regeringsrepresentanter och miljöorganisationer som WWF för att diskutera och ge rekommendationer inför FN-mötet i Mexiko i november/december.

Det finns som tidigare påtalats stora möjligheter att minska utsläppen av koldioxid i och med dessa lösningar och att kombinera effektivisering av tjänster med ett minskat utsläpp av koldioxid känns som en bra plan.

Globalt kan bara det här urvalet av 12 smarta lösningar minska utsläppen med 1-2 gigaton koldioxid per år inom 10 år, vilket motsvarar 25-50 procent av EUs utsläpp. Många av lösningarna finns redan här och vi vill se till att det kommer en signal från dessa ”lösningsföretag” till klimatmötet i Cancún: vi finns här – prata med oss och ge oss bättre tillväxtförutsättningar, säger Stefan Henningsson.

Mer exempel på lösningar är:

– IT-lösningar med videokonferenser och telekommunikation är ett sätt att dramatiskt minska behovet av transporter.
– Vårt behov av belysning kan med LED-belysning spara 630 miljoner ton koldioxidutsläpp per år (ger 10 gånger mindre koldioxidutsläpp än en vanlig glödlampa).
– Läsplattor och digitala trycksaker kan minska utsläppen mellan 2 och 6 gånger.
– Genom att transportera grönsaker, mat och blommor på fartyg kan företagen minska koldioxidutsläppen ungefär 50 gånger jämfört med flyg.

Om vi kan förverkliga dessa saker så tror jag att vi har mycket att vinna, siffrorna säger egentligen allt. Sen är väl det enda som hindrar att olika länder har olika förutsättningar och att det ofta finns en hel del hinder för teknikens framväxt på bredare front.

I rapporten föreslås bl a att:

* Öka de offentliga satsningarna på forskning, utveckling och framför allt demonstration av klimatsmarta lösningar.
* Sjösätta internationella handlingsplaner för beprövade lösningar som kan minska utsläppen snabbt, t ex passivhus, lågenergibelysning och solenergi.
* Fasa ut fossila subventioner på runt 500 miljarder dollar per år och investera dem i fossilfria alternativ.
* Ställa krav på både service och produkter vid upphandling.

Speciellt när det gäller de subventioner som finns så ser jag en stor vinst i att försöka omfördela de pengarna till att skapa nya lösningar. Tyvärr finns det en ganska så stor lobbyism kring olja, gas och annat där biljättar såväl som gas- och oljemagnater pumpar in stora summor pengar för att förhindra detta. Om de ändå satsade på framtiden istället för att hålla fast vid oljan och andra fossila bränslen.

Fakta:

”Low Carbon Leaders” har utvecklats inom ramen för FNs Global Compacts initiativ ”Caring for Climate” i samarbete med WWF.

Läs mer på:
www.transformative-solutions.net
http://www.b4esummit.com

Intressant?

Bloggar etiketter: , , , , , , , , , , ,

The following two tabs change content below.

Michael Eriksson

Blev engagerad i miljöfrågan runt 2000 då jag läste Världens chans av Stefan Edman. Har sedan dess i olika former försökt förmedla kunskap om vad det finns för möjligheter att förbättra vår värld. Är utbildad beteendevetare och har även läst lite statskunskap. Ska läsa lite hållbar utveckling på distans i vår.