Hur företag kan minska växthuseffekten

Det är inte allt för många år sedan storföretag och globala organisationer använde sig av särskilda metoder för att tjäna pengar och öka vinst, oberoende på vad för konsekvenser det hade för miljön. Nuförtiden ställs allt större krav på företag när det gäller miljövänlighet, och det finns nu lagar och föreskrifter som kontrollerar vilken mängd utsläpp ett företag har och hur dess handlingar påverkar omgivningen. Bestraffningar i form av böter ifall företaget inte sköter sig enligt föreskrifterna kan vara mycket kostsamma, och kan då komma att motsäga den ekonomiska besparingen och vinsten som de ursprungliga handlingarna skulle åstadkomma. Många organisationer har även utvecklat ett samvete och vill undvika skadeverkningarna på miljön så mycket som möjligt för att minska effekterna på framtidens generationer.

Hur kan då en organisation hålla reda på hur mycket dess verksamhet påverkar miljön? Och om de är medvetna om var förbättringar kan ske, hur vet de då hur de ska gå till väga för att verkställa de förbättringar?

Ett affärssystem, eller ERP-system (Enterprise Resource Planning), är en mjukvarulösning som ägnar sig åt resursplanering och ger företag kontrollen att kunna granska förbrukningen som sker inom organisationen, bl.a. gällande energi, vatten, avfall, transporter och koldioxidutsläpp. Detta innebär att organisationer kan hantera sina miljöresultat och utnyttja bästa praxis för att förbättra effektiviteten och minska riskerna. Företagen kan samtidigt ha full förståelse för hur mycket de förbrukar, mängden utsläpp och avkastningen som de kan förväntas få från investeringar i hållbarhetsinitiativ. Dessa initiativ kan genomföras inom den interna organisationen på ett konsekvent, effektivt och öppet sätt.

ERP-system ger ett företag möjligheten att på ett kontrollerbart sätt:

  • Utvärdera och visa ROI (Return of Investment) i investeringar som görs för att minska energi- och råvaruförbrukning
  • Förse företag med en bra utgångspunkt gällande nya regler och lagstiftningar
  • Hantera, spåra och rapportera energi- och miljöpåverkan till olika organ som kräver sådan information
  • Få insyn i organisationens plikter och skyldigheter gällande förbrukning av olika resurser, och vart potentiella tillgångar kan återfinnas
  • Skapa nya intäktsmöjligheter för ett företag

Under det senaste decenniet har företag blivit alltmer medvetna om de sociala och miljömässiga förväntningar och krav som ställs på dem. Många managementkonsulter hävdar att dessa nya krav erbjuder fantastiska möjligheter för framåttänkande och revolutionerande organisationer, då innovation är ett av de främsta medel som företagen kan använda för att uppnå en hållbar tillväxt.

Idag upptäcker många företag att genomföra ”gröna” initiativ innebär mer än att bara vara en god medborgare som värnar om miljön. Det innebär även verkliga affärsmöjligheter och riktiga besparingar som kan ha ett betydande ekonomiskt värde för organisationen och samtidigt uppfylla krävande kunders krav när det gäller hållbara och koldioxidsnåla produkter. Det handlar inte längre bara om att minska risker, stämma överens med riktlinjer eller att vara en bättre samhällsmedborgare. Istället har en helt ny värld av möjligheter öppnats, där miljötänkande och företagsvinst inte är helt skilda koncept, utan går hand i hand in i framtiden.

Intressant

Bloggar etiketter: , , , , ,

The following two tabs change content below.

Michael Eriksson

Blev engagerad i miljöfrågan runt 2000 då jag läste Världens chans av Stefan Edman. Har sedan dess i olika former försökt förmedla kunskap om vad det finns för möjligheter att förbättra vår värld. Är utbildad beteendevetare och har även läst lite statskunskap. Ska läsa lite hållbar utveckling på distans i vår.