Krav på bättre information om eko- och klimatvänlig mat

Det verkar som att konsumenterna försöker utöva den makt de har för att utöva påtryckningar på de butiker som säljer mat. Som det ser ut nu är produkterna som säljs och marknadsförs som ekologiska och bra för miljön, inte kontrollerade av någon svensk myndighet, utan de är de själva som i sin marknadsföring påstår sig vara marknadsledande och ger sig själva ett värde som inte alltid går att lita på.

Jan Bertoft säger såhär:

– Kedjornas hemsidor borde ha en tydlig knapp där man enkelt kan få överblick över alla olika märken och vad de betyder. Butikerna måste ta ett helheltsansvar och bli bättre på att informera om matmärkningar.

Just därför är det extra viktigt att ta reda på dessa saker på just butikkedjornas hemsidor. ICA har till exempel sin ekologiska serie I love Eco som förvisso lämnar en del att önska när det kommer till just kontroll. Sen har vi COOP:s märke Änglamark som smäller en aning högre i jämförelse, särskilt då de har Kravmärkt alla sina butiker. Sen att de på sin hemsida förklarar de olika miljömärkningar som finns och bidrar med annan viktig information gör att vi anser att de kommit bra mycket längre än vad ICA har.

Finns lite mer intressanta tips i artikeln från DN som kan vara bra att läsa på om när det kommer till att handla miljövänligt.

Intressant?

Bloggar etiketter: , , , , , , , , ,

The following two tabs change content below.

Michael Eriksson

Blev engagerad i miljöfrågan runt 2000 då jag läste Världens chans av Stefan Edman. Har sedan dess i olika former försökt förmedla kunskap om vad det finns för möjligheter att förbättra vår värld. Är utbildad beteendevetare och har även läst lite statskunskap. Ska läsa lite hållbar utveckling på distans i vår.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.