Sommarens nyhetsskörd

Eftersom jag inte varit speciellt aktiv senaste månaderna så har olika nyheter och fakta om miljö samlats lite på hög, i min mapp i outlook där jag samlar allt som kan vara intressant att ta upp här. Ska göra mitt bästa för att bättra mig och gör ett slags uppsamlingheat. Eftersom det här är tänkt att vara en källa till kunskap inom miljöområdet så kommer jag bara kort kommentera det sagda innehållet, för att göra processen så smärtfri som möjligt.


Algsoppa skapar problem

Ett stort problem på sommaren är den algblomning som sker. Den gör att både fisk och vi människor drabbas. Alltifrån förgiftad fisk till allergier är saker som kan komma av den algen som främst uppstår pga de kväveutsläpp som bland annat bönder bidrar till. När de gödslar uppstår kväveångor som kommer till haven i regnform. Nu har de dock börjat ändra attityd till sin gödsling och börjat ta ansvar

Även regering har börjat angripa problemet med ett 10-punktsprogram på 40 miljoner som ska leda till att algblomningen upphör.

Eftersom problemet är rätt omfattande så tycker jag att det är positivit att regeringen med miljöministern i spetsen kommer med mer positiva utsagor. Tyvärr verkar det som att de länder som samsas om utrymmet och direkt ansvarar för att det ska behandlas med ett mer känsligt öra för förändringar, inte kan komma överens om hur detta ska ske, då de olika länderna har olika intressen.

Eftersom de inte lever upptill kraven som ställs när det kommer till Östersjön så har mer än hälften av Östersjöländerna fått underkänt av Världsnaturfonden, när det kommer till arbetet med att återställa havets miljö.

Även världshaven har sina problem, med utfiskning, vilket Isabella Lövin tar upp i sin reportagebok, där hon behandlar problemet med både hopp om framtiden samtidigt som hon inser att vissa saker inte går att förändra.

Miljöbilar håller inte säkerhetsmåttet

Under sommaren har miljöbilar varit inblandade i en debatt om säkerhet och huruvida de är prisvärda. Både NTF och Folksam har varnat för miljöbilar som anses vara mindre trafiksäkra. Enligt miljöministern så är detta uttalande något som gynnar de bilar som är av större modell. I en analys av debatten kommer DN:s reporter fram till att debatten är nyttig för att inte säkerheten ska prioriteras lägre än miljövänligheten. Även de bränsleslukande etanolbilarna får kritik i analysen.

Senare rapporterar DN att de flesta miljöbilarna faktiskt håller måttet. Mer än hälften klarar miljö och säkerhetskraven som Folksam ställer.

Värt att nämnas är även att Volvo satsar 100 miljoner på att genomföra gröna kampanjer och utveckla mer miljövänliga och säkra bilar.

Företag och staten kommer förmodligen vara de som vinner mest på att förändra sina produktionssätt och gynna miljötänk. Vilket det verkar som att de är medvetna om. Flera centerpartister har berättat i en artikel att regeringen vill satsa 340 miljoner på att bygga städer som är anpassade för miljöbehoven som finns och kommer finnas i framtiden. Ett förslag är att bygga tätare i städerna för att förminska resväg och därmed de utsläpp som trafiken skapar. Vet inte riktigt hur pass mycket det skulle hjälpa dock. Ytterligare ett steg i att förbättra miljön i städerna är att alla flerbostadshus ska energideklareras. Så alla de som äger en byggnad eller en lokal bör snarast se till att få sitt hus deklarerat. Mer information om detta finns här.

Företagen i Sverige och övriga Norden klassas som de mest ansvarstagande i världen när det kommer till miljöfrågor. Enligt det Londonbaserade forskningsinstitutet AccountAbility.

Shoppa oss till ett bättre klimat? Går det verkligen? (Länk borta)

Den frågan ställer sig DN:s bloggare Ulrika Kärnborg. Problemet med hennes text är att hon utgår från att vi ska lägga oss ner på marken och sluta konsumera. På vilket sätt leder det till utveckling och en bättre värld? Det är precis samma tänk som vissa vänstersympatisörer har. Att vårt konsumerande måste sluta. Att vi ska gå tillbaka i utveckling och börja odla vår egen mat. På vilket sätt gynnar det något samhälle?

Politisk debatt i Almedalen om miljön. Andreas Carlgren tog upp miljöfrågor, även Peter Eriksson. Vilket kanske inte är så konstigt. Det jag finner så underligt är att de olika ideologiska och politiska utgångspunkterna kan skilja sig så mycket. Båda vill ju egentligen samma sak. Ska det vara så svårt att bara komma överens? En skillnad skulle ju kunna vara att Carlgren ser tillväxt och miljöarbete som något förenligt. Vilket ju är att föredra enligt mig. Sen om Eriksson ser samma möjligheter som Carlgren, ja det får ni avgöra själva.

Carlgren har även uttalat sig om bensinskatten och har på grund av detta fått kritik av sina Allianskollegor i KD. Denna kritik grundar sig nog i att det han säger inte håller med deras vallöften. Men visst han kanske skulle ha hejdat sig lite. Även om jag kanske ser det som att de överreagerar lite. Han bara är öppen för möjligheten till en höjd bensinskatt.

Och så till slut lite random länkar till intressanta artiklar.

André Heinz letar efter företag att investera i
Norrländsk svamp ska rädda världen
Krav på miljöreglering från företagen själva
Världsjätte vill investera mer på svenska marknaden
Varför har miljöböckerna blivit bästsäljare?
SJ-chef vill ha 50 miljarder för att konkurrera med flyget
Extremism i skuggan av klimathotet
Heathrow kritiseras för utbyggnad av en tredje bana.
Espirit sämst på etik och miljö

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Intressant?

Bloggar etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

The following two tabs change content below.

Michael Eriksson

Blev engagerad i miljöfrågan runt 2000 då jag läste Världens chans av Stefan Edman. Har sedan dess i olika former försökt förmedla kunskap om vad det finns för möjligheter att förbättra vår värld. Är utbildad beteendevetare och har även läst lite statskunskap. Ska läsa lite hållbar utveckling på distans i vår.